Bastille

När jag var på väg hem från söndagsmarknaden* idag kändes det som att jag var med i en film. Det gör det ibland i Paris. Denna gången satt jag och väntade på metron i Bastille, med händerna fulla av små plastpåsar i olika färger*, bredvid en avdäckad man. Längre bort satt en man och spelade dragspel. Det var inte mycket folk och under två korta sekunder befann sig en alldeles märklig tystnad på metrostationen, man hörde bara ljudet från dragspelet, och vi hade kunnat vara mitt i inspelningen av Amelies uppföljare.

* Bastilles söndagsmarknad är ett av söndagars två solsken. Grönsaker, frukt, ostar, mat, blommor, poulets rôtis, smycken, sjalar och en man som balanserar en skål med guldfiskar i på huvudet. Lukt, doft och vy blandas i en fantastisk kompott som jag sedan kallar söndagsmarknaden. Allez-y!

* Det spelar ingen roll om du har med dig en stor tygkasse för att du har bestämt dig för att bli "miljömedveten" - om du ber om 1 kg tomater kommer du få de i en rosa, gul, orange, vit eller blå plastpåse.

Söndagsnöje #2:


Open-mics på Pop-in, och DÄR sprack mina attemps att försöka dölja min svenskhet. Det är mysigt, roligt och en vana. Dock inte denna söndagen, så det får bli en annan historia.

Dagens låt:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0